Thanks to Marc van den Hoogen for translating this article.

Frankfurter Allgemeine Zeitung

9. Januar 1987

Das “absolute Gehör” galt bisher als Entreebillet in die Adelsgesellschaft der Musici. Für Naoyuki Taneda, Pianist und Professor an der Musikhochschule Karlsruhe, ist die Fähigkeit, Töne und Tonarten ohne Vergleichsmöglichkeit zu bestimmen, eine trainierbare Gedächtnisleistung. Wenn man als Vierjähriger damit beginne und täglich eine Viertelstunde lang übe, habe man es als Fünf- oder Sechsjähriger begriffen. Taneda ist dreiundfünfzig und arbeitet seit zweit Jahrzehnten an seinem System der Früherkennung von Tönen, kombiniert mit Klavierspiel. Während der Musikverlag Schott die Methode absichert und das Marktinteresse testet, häufen sich die Nachfragen in der Musikschule Ettlingen. Dort schlägt die sanfte Musikpädagogin Ruth Seitz bei Daniel, Elena, Akira und anderen Dreikäsehochs spielerische Töne à la Taneda an. Der (garantierte) Erfolg bereitet allerdings so viel Lust wie Leiden. Denn wer reine Töne besonders zu genießen weiß, dem stechen unreine besonders heftig in die Ohren. Unsereiner ist da wohl besser dran. Wir sind gewohnt, mit Verstimmungen zu leben.

 

Frankfurt General Newspaper

January 9, 1987

"Absolute pitch" has always been considered an entrance ticket to the musical elite. For Naoyuki Taneda, pianist and professor at the music school of Karlsruhe, the ability to recognize notes without a reference, is a trainable mental skill. If a child begins training as a four year old, and practiced for fifteen minutes each day, the child would have acquired the skill by the age of five or six. Taneda is 53 years old and has worked for 20 years on his note-recognition and piano training method. While music publisher Schott secures the rights and conducts market research, there are an enormous number of inquiries at the Ettlingen music school. There, teacher Ruth Seitz [Taneda] cheerfully plays tones for Daniel, Elena, Akira and other small pupils. However, success brings as much pleasure as it does pain: people who enjoy well-tuned notes generally also dislike mistuned notes. We are in a better position: we are used to living in a world with out-of-tune notes.